Pravdy a mýty o EET: Nekupujte zajíce v pytli

Pravdy a mýty o EET: Nekupujte zajíce v pytli

27|09|2016

Kdy začít řešit evidenci tržeb? Jak se vyznat v nabídce pokladen? Jaké řešení zvolit pro svůj provoz? S přicházejícím podzimem jsou tyto otázky stále aktuálnější. Nevyhnula se jim ani srpnová Země živitelka v Českých Budějovicích, kde na dané téma přednášel Michal Wantulok ze společnosti Dotykačka. Přítomným podnikatelům poskytl základní vodítka pro lepší orientaci a vyvrátil několik mýtů, které se s EET pojí.

Mýtus č. 1: Není proč se stresovat. Času je dost.

Skutečnost: Může, ale také nemusí to být pravda. Podle základního dělení spadá například pekařská a cukrářská činnost až do třetí fáze EET, ovšem výjimky potvrzují pravidlo a v případě pekáren/cukráren jich nemusí být zrovna málo.

Stačí, aby vaše provozovna měla několik stolků a židlí, na kterých si zákazníci mohou zakoupené výrobky ihned sníst, a už se dostáváte do kategorie gastronomických služeb, tedy do první fáze EET. V takovém případě byste museli začít evidovat tržby již od letošního 1. prosince,“ upozorňuje Michal Wantulok.

Obdobný přesun podle něj nastává i v případě, kdy provozovna prodává i jiné zboží než výrobky z vlastní produkce. „Může jít třeba o dárkové koše nebo různé balené nápoje. Pak se bavíme o maloobchodním prodeji a pro něj je závazná druhá fáze, tedy datum 1. března 2017,“ doplňuje Michal Wantulok.

Mýtus č. 2: Pokladna pro EET znamená velký počítač a velké náklady.

Skutečnost: Zažeňte takové představy. Moderní pokladní systémy mohou efektivně fungovat na platformě Android. Přeloženo do češtiny: Chytrá pokladna rozhodně nemusí mít podobu neskladné bedny. Praktický pokladní systém připravený na EET může mít formu aplikace, která bude spolehlivě fungovat na chytrém mobilním telefonu nebo tabletu. Investice do takového řešení jsou minimální.

Příkladem může být právě Dotykačka, která nabízí pokladní systémy v cenovém rozmezí od 5 do 15 tisíc korun. „Naše řešení jsou vhodná pro živnostníky, malé a střední podniky. Základní variantu, kterou tvoří 8palcový tablet s WiFi připojením a bluetooth tiskárnou, pořídíte už za 5 000 Kč a zprovozníte ji během jediného dne. Celé řešení funguje v cloudu, tedy online. To znamená, že k datům z pokladny se kdykoli dostanete i vzdáleně, z pohodlí domova. Stejně tak můžete pokladnu na dálku i spravovat. Vše je navrženo tak, aby celý systém byl maximálně intuitivní a uživatelsky přívětivý. Je to podobné jako online bankovnictví,“ vysvětluje Michal Wantulok.

Mýtus č. 3: EET je zbytečná zátěž, která podnikatelům pouze zkomplikuje život.

Skutečnost: Při pohledu zblízka nejspíš změníte názor. Vše kolem EET je nastaveno tak, aby zátěž pro podnikatele byla co nejnižší. Na místě dokonce není ani obava, že by při tisku účtenek kvůli čekání na potvrzovací kód museli zákazníci čekat déle. Na většině území České republiky bude reakce pokladního zařízení okamžitá (v řádu setin sekundy). Podstatné však je, že zavedení moderního pokladního systému může nejenom řešit zákonnou povinnost evidovat tržby. Nejrůznější doplňkové funkce, jako třeba propojení se systémem účetnictví či skladového hospodářství, věrnostní programy, vytváření detailních přehledů, analýz, reportů apod. mohou také významně přispět k optimalizaci celého podnikání.

V rámci zavádění chytrých pokladen máme přímou zkušenost s několika gastronomickými provozy, kde po zprovoznění Dotykačky skokově narostly tržby o nějakých 20-30 procent. Díky nahrazení papíru a tužek efektivním pokladním systémem se do evidence hotovosti a skladu vnesl absolutní pořádek. Majitelé získali dokonalý přehled, odfiltrovaly se případné nekalé praktiky personálu a podniku vzrostl zisk. Díky tomu zbyly prostředky na veškeré odvody i DPH. V tomto světle se dost možná i těm, kteří systém plánovali obejít, vyplatí respektovat pravidla,“ uzavírá Michal Wantulok.

Mýtus č. 4: Stejně tomu nikdy neporozumím. Je to příliš složité, sám to nezvládnu.

Skutečnost: Je to jednodušší, než si myslíte. Jen je třeba překonat prvotní strach z neznáma a postupovat krok za krokem. Přehledné návody, jak na to, najdete zde na našem portálu. Nebo využijte číslo na naši infolinku 800 605 605, kam se můžete obracet s konkrétními dotazy.

Pokud tápete v tom, jaké pokladní řešení by bylo nejvhodnější pro váš podnik, doporučujeme osobní konzultaci. Můžete například navštívit pražský showroom Dotykačky, kde jsou vystavena jednotlivá řešení a kde vám obsluha ochotně odpoví na dotazy a předvede, co jak funguje. V jiných koutech republiky se můžete obrátit na obchodního zástupce Dotykačky, který přijede přímo k vám.

Každý podnik má svá specifika a při rozhodování o vhodném řešení je rozhodně dobré probrat možnosti s někým zasvěceným. Jedině tak budete mít jistotu, že jste zvolili správně a že budete schopni potenciál zvoleného řešení využít na maximum. I proto bych určitě nedoporučil zdánlivě nejsnazší cestu, kdy kupříkladu v obchodním centru potkáte krabici s nápisem „kompletní řešení pro EET“. Zní to sice lákavě, avšak funkce takového zařízení mohou být velice omezené a je otázkou, zda budete mít přístup k nějaké asistenci. V Dotykačce naproti tomu poskytujeme nonstop podporu. Skrze zákaznickou linku se k nám můžete dovolat třeba i ve tři hodiny v noci a v naprosté většině případů vám prostřednictvím rady nebo asistence skrze vzdálenou správu budeme schopni obratem pomoci,“ uvádí Michal Wantulok.

Mýtus č. 5: Měsíční poplatky za pokladní systém jsou zlodějna. Seriózní dodavatel si kromě zařízení nic neúčtuje.

Skutečnost: Právě naopak. Měsíční poplatky v překladu znamenají dlouhodobý servis. Pochopitelně je třeba zvážit, zda výše poplatků odpovídá kvalitě. Pokud se však bavíme o částce v řádu stovek korun měsíčně, bývá tento paušál zcela na místě. Zahrnuje průběžné aktualizace systému a mnohdy i asistenční služby nebo možnost získat náhradní zařízení v případě jakékoli poruchy toho stávajícího.

U zařízení, která uvádějí nulové poplatky, se mnohdy jedná pouze o marketingový tah. Při bližším ohledání obvykle vyjde najevo, že sice neplatíte žádnou stabilní částku, ovšem ve výsledku bývá zpoplatněna každá jednotlivost zvlášť. Velmi snadno se tak dostanete na částky převyšující paušály seriózních dodavatelů. Je také otázkou, jakou motivaci pečovat o potřeby klientů by měl někdo, kdo nabízí zcela bezplatné řešení,“ uzavírá Michal Wantulok.

Nenašli jste odpověď na váš problém?

Tvořte s námi obsah tohoto portálu. Napište nám, jaké informace vám chybí. Naši odborníci se budou věnovat všem vašim dotazům.

 
Váš dotaz:
Váš e-mail*:

* položku je nutno vyplnit