Jak na autentizaci a certifikaci pro e-tržby (EET)?

26|09|2016

Podle odhadů se první fáze EET bude týkat 60 tisíc podnikatelů. Ti všichni musí nejpozději do 1. prosince 2016 připravit své provozy na evidování tržeb. Příprava na EET však zdaleka neznamená jen pořízení vhodného pokladního systému. Je třeba vyřešit i nezbytné formality, v nichž řada podnikatelů tápe. Získáváním autentizačních údajů a vyřizováním certifikace k EET je může krok za krokem provést návodné video společnosti Dotykačka.

Podnikatelé se na nás stále obracejí s dotazy, jak a kde získat autentizační údaje. Zároveň si mnohdy pletou tyto údaje s certifikací k EET. I proto jsme si celý proces přípravy osobně vyzkoušeli a všechny možnosti jsme zpracovali do přehledného videonávodu. S jeho pomocí by přípravu měl zvládnout každý,“ říká Michal Wantulok, manažer pro vnější komunikaci společnosti Dotykačka.

Autentizační údaje – pozor na časovou náročnost

Autentizační údaje, kterými se podnikatelé následně přihlásí na daňový portál www.daneelektronicky.cz, lze získat dvěma způsoby. Osobně na Finančním úřadu, nebo online. Podnikatelé o ně mohou žádat od začátku září.

Rozhodně doporučujeme nenechávat tento krok na poslední chvíli. Je třeba si uvědomit, že během dvou měsíců musí tuto povinnost vyřídit několik desítek tisíc podnikatelů a kapacita finančních úřadů je omezená. My sami jsme si vyzkoušeli, že získat autentizační údaje osobně u přepážky zabere nejméně 20 minut. Všichni si asi umíme představit, jaké fronty se tam s blížícím se prosincem budou tvořit,“ varuje Michal Wantulok.

Zcela bez komplikace podle něj není ani druhý způsob – získání autentizačních údajů online: „Celý proces je poměrně snadný, což dokládá i naše video. Když jsme však tuto možnost testovali, trvalo tři pracovní dny, než nám po vyplnění formulářů autentizační údaje přišly do datové schránky. I zde je tedy nutné počítat s prodlevou.

Jak na to?

Společnost Dotykačka publikovala podrobný videonávod, jak získat autentizační údaje a následně vygenerovat certifikát a stáhnout jej do pokladního systému.

 Certifikát lze stáhnout jen v jediném okamžiku. Později už ne

Jakmile podnikatelé získají autentizační údaje, použijí je k přihlášení na portál www.daneelektronicky.cz, kam zaregistrují veškeré svoje provozovny a následně pro ně vygenerují tzv. certifikáty. Ty posléze musí ještě nahrát do svého pokladního systému.

Celý proces jsme opět osobně vyzkoušeli a v zásadě jsme nenarazili na vážnější problém, až na jeden důležitý moment. Zjistili jsme, že certifikát lze po jeho vygenerování z daňového portálu stáhnout pouze v jediném okamžiku – později už se k němu nedá vrátit. Video tento okamžik názorně ukazuje,“ upozorňuje Michal Wantulok.

Jakmile podnikatelé certifikát stáhnou do svého úložiště, je třeba jej ještě přenést do pokladního systému. Tento krok lze provést buď osobně – např. s pomocí USB disku, nebo online, prostřednictvím vzdálené správy. Tuto možnost však nabízejí pouze některé pokladní systémy.

Po nahrání certifikátu do pokladního systému zbývá jediná věc: 1. prosince jej v pokladně aktivovat zaškrtnutím jediného políčka. Poté už úspěšnému evidování tržeb nic nebrání. Posledním krokem ke splnění informační povinnosti vyvěšením viditelného oznámení, že podnik eviduje tržby. Přesné znění tohoto oznámení je uvedeno v metodice vydané Finanční správou,“ uzavírá Michal Wantulok.

Nenašli jste odpověď na váš problém?

Tvořte s námi obsah tohoto portálu. Napište nám, jaké informace vám chybí. Naši odborníci se budou věnovat všem vašim dotazům.

 
Váš dotaz:
Váš e-mail*:

* položku je nutno vyplnit