Kdo a jak vlastně krade?

05|08|2015

V dalším z našich článků týkajících se problémů se zaměstnanci v gastronomických provozech jsme si posvítili na nejčastější téma vašich dotazů, jímž jsou krádeže personálu. 

 

Majitelé několika dejvických restaurací Irena a Petr zjistili, že při hledání obsluhujícího personálu nebo kuchařů je nadlidský úkol narazit na někoho poctivého. 

„Málokdo to tuší, ale šedesát nebo sedmdesát procent všech zaměstnanců v restauracích má na krku exekuci,“ odhaduje Petr a pokračuje. „Například naše účetní musí měsíčně kvůli tomu vykazovat tolik práce navíc, že nestíhá tu svoji. Jako majitelé to musíme pečlivě hlídat, protože sankce hrozí nám. Máme datové schránky zaplněné jenom dopisy od exekutorů a od statistického úřadu. Pokud to neřešíme, hrozí pokuta nebo jiná sankce. Práce hospodského dnes spočívá především v kancelářské práci, kdy řešíme exekuce personálu, hlídáme alergeny, bojujeme s omezením kouření, místo abychom se starali o hosty a snažili se v jejich zájmu hospodu vylepšit.“

S takovou „kvalitou“ lidských zdrojů není divu, že každý na place se nejvíc stará, jak by si kde přilepšil. Číšníci například využívají nabídku dodavatele s cigaretami. Když jim dodavatel navrhne, že za nákup dostanou odměnu, využívají toho. „Nás obejde, domluví se s ním a za to třeba dostane poukázku na benzin. Jestli mu to stojí za to? Asi ano,“ soudí Petr. „Klasická situace nastává, když z pivovaru přivezou pivo. Problém začíná už tím, že nás okradou z pivovaru, protože nám nedají tolik piva, kolik si napočítají, anebo se číšníci vymlouvají na to, že je okradl právě ‚pivovarskej‘. Když pak děláme účetnictví, zjistíme, že nám například dvě stě litrů ti chybí. Ale zdanit to samozřejmě musíme.“

Irena zase vzpomíná na příběh číšníka, který se s kasou naučil kouzelný trik. „Na pokladně jednou jeden ‚chytrolín‘ objevil tlačítko, pomocí něhož se po dvojím zmáčknutí jídlo odečte. To byla tenkrát ještě stará kasa a my jsme to zjistili až za půl roku, kdy nás stačil okrást o šedesát tisíc. Když jsme na něj udeřili, ještě byl dotčený, bouchl do stolu rukou a řekl: ‚No a? Vždyť se to dělá všude! ‘“

Petr si zase vybavuje, jak se jednou rozloučil a řekl, že jede domů, ale nečekaně se za půl hodiny do restaurace vrátil. Když pak zkontroloval kasu, bylo tam o patnáct set korun míň.

„S lidmi je zpravidla největší potíž,“ uzavírá Irena. „Přestože máme tři restaurace, fungujeme jako rodinná firma, nemáme provozní, všechno si děláme sami… Je to také důvod, proč se neválíme na zahradě, ale každý den jsme v provozu. Je to trochu anomálie, ale my se snažíme si personál vychovávat. Máme tu číšníky, kteří jsou s námi dvanáct i šestnáct let. To je v tomto oboru docela nevídané! Myslím, že právě jim můžeme věřit a oni jsou u nás taky spokojení. S těmi druhými se rozloučíme stejně rychle, jako k nám přišli.“

Žádné univerzální řešení, jak se vyvarovat všech rizik nepoctivého jednání u personálu v gastronomii, samozřejmě neexistuje! Příležitost bude vždy dělat zloděje a dvojnásobně to platí právě v hospodách. Jak ale říkal Petr, moderní pokladny dovolují posvítit si i tam, kde byla dříve tma. Například nové moderní pokladní systémy mohou umožnit i dálkový přístup a dohled nad tržbami či skladovými zásobami, a jednoznačně snižují prostor pro nepovolené a nežádoucí machinace. Investovaná částka do takovéhoto systému, která už dnes nemusí být vůbec vysoká, může naopak přinést velkou úsporu díky eliminaci takovýchto jevů.


Vaši zaměstnanci také kradou nebo se o to alespoň snaží? Svěřte se nám se svým příběhem a my ho rádi zveřejníme.

Nenašli jste odpověď na váš problém?

Tvořte s námi obsah tohoto portálu. Napište nám, jaké informace vám chybí. Naši odborníci se budou věnovat všem vašim dotazům.

 
Váš dotaz:
Váš e-mail*:

* položku je nutno vyplnit