Provozovat kavárnu je dřina, host vidí jen pohodu nad šálkem

Provozovat kavárnu je dřina, host vidí jen pohodu nad šálkem

04|10|2016

Pro další podnikatelský příběh jsme si zajeli do pražských Holešovic, kde úspěšně funguje kavárna a mléčný bar Kumbál. Ovšem za každodenně plným podnikem je podle slov zakladatele a provozovatele Luboše Zamrazila pořádná dřina. Navíc s nástupem současné vlády život drobného podnikatele v gastronomii zhořkl. „Nejdříve kontrolní hlášení, teď EET, vadí mi, že jsme automaticky označováni jako podvodníci,“ stěžuje si kavárník.

Podnikatel není zloděj

Nicméně samotná elektronická evidence tržeb není tím hlavním, co mu dělá vrásky na čele. „Startu EET se nijak zvlášť neobávám. V podniku máme profesionální pokladní systém od firmy Dotykačka. Nechtěli jsme být v situaci, že 1. prosince nebudeme připraveni. Hardware i software máme vyřešený a věřím, že pokladní systém vše zvládne. Trápí mě spíš přístup vlády k malým podnikatelům. Nelíbí se mi, že současná rétorika je útočná, restriktivní a obzvlášť drobné živnostníky označuje automaticky za podvodníky,“ vysvětluje Luboš Zamrazil, který v gastronomii není žádným nováčkem.

Kumbál otevřel spolu se svou rodinou už před deseti lety a od té doby se podnik vyprofiloval jako kavárna pro každého, přičemž na začátku bylo zásadní, že celý prostor je nekuřácký. To platí dodnes. V Kumbálu tak narazíte na rodiče s dětmi, studenty, pracující nad laptopem, i seniory. 

Prostor pro sousedy

Naše kavárna není nijak zvlášť velká, nikdy jsme se ani nechtěli rozrůstat, líbí se nám model, který držíme od našeho vzniku. Na začátku jsme působili hlavně pro lidi z ulice, dnes se okruh zákazníků rozrostl. V okolí je celá řada kaváren a navzájem se podporujeme, necítím konkurenční nevraživost. Naopak tím, že je zde větší koncentrace podobně zaměřených kaváren, láká to do naší čtvrti lidi z širšího okolí,“ nastiňuje kavárník, který má praxi z gastronomie ještě z doby předtím, než Kumbál otevřel. „Při startu podnikání jsme věděli, co práce v kavárenství obnáší, i tak byl ale střet s realitou tvrdý. A to jsme nečekali, že bude ještě hůř,“ vzpomíná Luboš Zamrazil.

Aktuálně ve svém podniku řeší hlavně nástup e-tržeb, o autentizační údaje půjde na finanční správu zažádat v průběhu října. Jak sám říká, nechce nic nechat na poslední chvíli. Stejně postupoval i v případě pokladního systému, který je pro on-line evidenci tržeb stěžejní. Za dobu fungování Kumbálu vystřídal dva pokladní systémy, Dotykačka je třetí pokladnou a pořídil ji už před půl rokem.

Vzdálená správa pomáhá nejvíc

Jako zásadní benefit vnímá, že pokladní systém od Dotykačky umožňuje vzdálenou správu. To se mu v každodenním shonu v kavárně, kdy není čas věnovat se soustředěně pokladně, vyplácí nejvíc. „Líbí se mi také, že systém funguje na platformě Android, aktualizace softwaru probíhají naprosto v pořádku a dobrou zkušenost mám také s helplinkou Dotykačky, což u dřívějších dodavatelů nebylo samozřejmé. Přívětivé je také to, že si můžete vyexportovat data do excelu a máte vše připravené pro další práci. I samotný průběh prvního nastartování, který může být někdy náročný, s Dotykačkou proběhl bez problémů,“ vyjmenovává pozitiva Luboš Zamrazil.

330 dní práce v roce

Navzdory profesionálnímu pokladnímu řešení, které podnikatel využívá a které je připraveno pro EET, není s vývojem podnikatelského prostředí u nás spokojen. „Povinností, které se na nás hrnou, jako je kontrolní hlášení a e-tržby, je čím dál tím víc. Jsme malá firma, vše si děláme vlastními silami a vedle toho nás stíhá obrovská byrokratická a administrativní náročnost. Když si uvědomím, o kolik jsem musel v poslední době zvednout výdaje za účetní a kolik tomu všemu věnovat času, je to opravdu v nerovnováze. A do toho všeho pracujeme 330 dní v roce, to nám těžko někdo vynahradí penězi.

Nepříliš nadšeně hodnotí Luboš Zamrazil také snížení DPH z 21 % na 15 % v restauračních provozech. Tímto krokem chce vláda poskytnout podnikům určitou kompenzaci a motivaci k přijetí systému elektronické evidence tržeb. „Snížení DPH v restauracích měl stát udělat už dávno, nevnímám to jako benefit. Když k tomu připočtu ještě kontrolní hlášení a další změny a úpravy, zdá se mi, že je toho na jedno volební období až příliš. Navíc mám pocit, že podnikatele stát vnímá jako soupeře a to není správné. Proto si myslím, že vláda by nám měla všechny tyto kroky nějak vynahradit, ulehčit nám fungování, a ne jen zvýšit byrokratickou náročnost hlavně malým podnikatelům,“ stěžuje si.

Nevzdáme to

Přesto při pohledu do budoucna Luboš Zamrazil nehází flintu do žita a na příští měsíce se snaží dívat s jistou dávkou optimismu. „Chci věřit, že nejen EET, ale i ostatní opatření a represe státu provozovatele v gastronomii neodradí a oni budou chtít pokračovat dál. A i když mám práce neustále plnou hlavu, velmi by mne potěšilo, kdybychom to zvládli a třeba i díky elektronizaci tržeb měli v dalších letech méně práce a starostí s úřady.“

Nenašli jste odpověď na váš problém?

Tvořte s námi obsah tohoto portálu. Napište nám, jaké informace vám chybí. Naši odborníci se budou věnovat všem vašim dotazům.

 
Váš dotaz:
Váš e-mail*:

* položku je nutno vyplnit