V týmu nemám ani jednoho vyučeného pekaře

V týmu nemám ani jednoho vyučeného pekaře

16|08|2016

Dán Lars Mansson přišel do Česka už před dvaceti lety. Praha ho okouzlila natolik, že se rozhodl v ní usadit. V roce 1999 založil s manželkou Klárou vlastní pekárnu Mansson’s Bakery a jeho pečivo si brzy našlo cestu do nejvyhlášenějších pražských podniků. V roce 2004 otevřeli manželé vlastní obchod s kavárnou v centru české metropole. Jaká byla cesta Manssonových k úspěchu a jak se chystají na elektronickou evidenci tržeb?

V Česku žijete už řadu let. Co vás sem přivedlo?

V Dánsku jsem pracoval v jednom z nejlepších podniků vyhlášeného zábavního parku Tivoli. Pak jsem v roce 1996 přijal nabídku pracovat pro Kampa Group jako šéfcukrář a v té době jsem poznal i svou budoucí manželku Kláru. Po roce a půl jsem odešel do Hiltonu, kde jsem působil jako šéf pekárny a cukrárny, ale způsob práce v hotelovém byznysu mi příliš nevyhovoval. Stáli jsme tak se ženou před volbou, zda se vrátit do Dánska, nebo rozjet v Česku vlastní podnikání.

Rozhodli jste se zůstat. Proč?

Roli hrálo především to, že by moje žena měla v Dánsku velké problémy s pracovním uplatněním. Nejen kvůli jazykové bariéře, Česko na konci 90. let ještě nebylo členskou zemí Evropské unie, s čímž by byly spojeny další potíže. I proto jsme se nakonec rozhodli zůstat a podnikat tady. Začali jsme tedy zásobovat hotely a restaurace kvalitním, nejen dánským pečivem. A to je jádrem našeho byznysu dodnes. Naše výroba je velmi flexibilní, dokážeme dodat klientům na jejich přání i atypické pečivo.

S čím jste se na začátku nejvíce potýkali?

Obrovskou výzvou bylo najít spolehlivé lidi nezatížené zlozvyky české masové výroby. To byl velký rozdíl oproti Dánsku, kde má profese pekařů opravdu dlouhou tradici. Ladění současné podoby týmu zabralo mnoho let bez spánku, kdy jsem musel často osobně zaskakovat ve výrobě. Nyní jsem s personálem maximálně spokojený a možná vás překvapí, že v něm nyní není ani jeden vyučený pekař.

Pečete pro nejvyhlášenější hotely, vedle toho dodáváte pečivo a dezerty také pro luxusní vlakové soupravy Orient-Express. V čem je vaše kouzlo?

Baví mě uvádět na trh nové produkty a získávat si díky nim i velmi konzervativní české zákazníky, kteří jsou zvyklí na své rohlíky a chléb Šumava. Sázíme na tradiční výrobní postupy a spousta věcí se v naší pekárně dělá i nadále ručně. Také klademe důraz na originalitu – většina receptů je totiž mých. Od počátku jsme vyhledávali kvalitní dodavatele jednotlivých ingrediencí, které jsou ale odlišné od těch dánských, proto jsem jim musel uzpůsobit i recepty a vytvářet nové. Ale samozřejmě hodně ingrediencí vozíme i z Dánska, aby dánské pečivo a sladké bylo originál dánské.

S manželkou podnikáte už 17 let. Nepociťujete někdy klasickou „ponorku“?

Máme dobře rozdělené oblasti, jimž se věnujeme. Zatímco já se starám o veškerou výrobu, Klára má na starosti obchod s kavárnou, kompletní administrativu a komunikaci s úřady. Samozřejmě to někdy není lehké, ale podporujeme se navzájem a máme k sobě opravdu velkou důvěru. Jsem rád, že nám to klape v pracovním i osobním životě. Obě sféry našeho života jsou velmi propojené, ale rozhodně to nevnímám jako nevýhodu – velmi jsme to ocenili například při péči o malou dceru, kdy jsme měli možnost podělit se o mateřskou dovolenou, což je ostatně v Dánsku naprosto běžné.

manželé Manssonovi

Kromě pekárny máte i kavárnu. Co vás vedlo k jejímu otevření?

Nad maloobchodem jsme začali uvažovat, když se nás naši klienti šéfkuchaři dotazovali, kam mohou posílat své zákazníky, kteří si chtěli náš výjimečný chléb koupit a odvézt domů. Chtěli jsme také vytvořit místo, kde bychom mohli prezentovat naše výrobky zákazníkům. Rádi bychom náš sortiment rozšířili o výrobu dortů, chtěl bych zákazníkům představit něco z dánské tradice cukrářského umění.

V blízké budoucnosti čeká podnikatele povinnost evidovat tržby. Od prosince bude EET platit pro všechny gastronomické a ubytovací provozy, v dalších fázích se rozšíří i na pekaře a cukráře. Už se na elektronickou evidenci tržeb nějak připravujete?

Tohle téma je pro nás aktuálnější, než by se na první pohled mohlo zdát. Vzhledem k tomu, že provozujeme kavárnu, vztahuje se na nás už první fáze EET. Momentálně proto intenzivně řešíme výběr vhodného pokladního systému. Rád bývám připraven, nerad bych cokoli řešil na poslední chvíli. Hodně nám pomohl portál jaknaetrzby.cz, kde je vše přehledně a srozumitelně popsáno. Ovšem přiznám, že tyto věci řeší hlavně manželka.

Orientujete se už v nabídce pokladních systémů?

Bylo důležité uvědomit si, co přesně od pokladního systému očekávat. Jsou totiž úplně základní řešení, která řeší vyloženě evidenci tržeb a nic víc. Jiná řešení toho zase umí tolik, že bych v pekárně našich rozměrů neměl možnost všechny funkce využít. Já sám nyní uvažuji o řešení, které se pohybuje v rozmezí deseti až patnácti tisíc korun. Plus je třeba počítat s náklady na správu systému, což ale není nijak vysoká částka, cca kolem tisícovky měsíčně.

Co na pokladních systémech oceňujete?

Líbí se mi myšlenka, že mohu nový pokladní systém využít i k lepší kontrole a efektivnějšímu řízení celého podnikání. Některá řešení umožňují propojení s účetnictvím a skladovým hospodářstvím, což je rozhodně cenný benefit. Také se mi líbí, když je možné pokladnu obsluhovat i vzdáleně a získávat z ní nejrůznější analýzy pro reporty. V rámci každodenního chodu kavárny zase ocením funkce jako nastavení mapy stolů, parkování účtů či možnost nastavení happy hours, kdy automaticky platí výhodnější ceny a obsluha nikde nemusí nic složitě zadávat. Pochopitelně je pro mě zásadní, aby byl celý systém co nejintuitivnější, a jednotlivé nabídky tak posuzuji i s ohledem na složitost instalace a práce s ním.

Měl jste možnost si pokladní systémy „osahat“?

V pekárně se hodně pracuje rukama, i proto mám rád, když si mohu vše osobně vyzkoušet. Uvítal jsem, že jsem si mohl v showroomu společnosti Dotykačka prohlédnout jednotlivá řešení. Oceňuji i to, že poskytují 24hodinovou technickou podporu pro případ, že by se vyskytl jakýkoli problém.

Kdy chcete novou pokladnu začít využívat?

V září, jakmile to bude možné, chci na finanční správě požádat o přístupové údaje, abych si mohl zařídit potřebné certifikace pro své pokladny. Od listopadu se rozjede testovací provoz – tento měsíc chci využít k tomu, abych už jen vychytával případné mouchy.

Nenašli jste odpověď na váš problém?

Tvořte s námi obsah tohoto portálu. Napište nám, jaké informace vám chybí. Naši odborníci se budou věnovat všem vašim dotazům.

 
Váš dotaz:
Váš e-mail*:

* položku je nutno vyplnit