Prodej pohlednic v obecních infocentrech?

Prodej pohlednic v obecních infocentrech?

28|02|2017

Na jedné straně běžné každodenní situace, na druhé přetrvávající otazníky a nejasnosti. I to s sebou přináší elektronická evidence tržeb (EET). O co jde? Třeba o případy, kdy v jedné provozovně působí dva subjekty, například domácí potřeby a železářství nebo prodej pohlednic a upomínkových předmětů v obecním infocentru. Kdo potom eviduje tržby?

Foto: atdigit / Shutterstock.com

Takových příkladů může být ještě mnohem víc. Kadeřnictví, v němž si více kadeřnic „pronajímá“ jedno křeslo. Jedna provozovna nabízí vedle vlastního zboží a služeb ještě zboží a služby jiných subjektů. Co s tím? Pro způsob evidence je klíčový vzájemný vztah subjektů takového „společného“ podnikání, ale i subjekty samotné.

Z vašich četných dotazů vyplynuly dva základní okruhy takových situací. Tu první, kdy je jedna strana podnikatel a druhá fyzická osoba, což je případ komisního prodeje z bazaru či v zastavárně, zatím necháme stranou a budeme se jí věnovat v samostatném článku.

Druhou situaci, kdy jsou oba subjekty podnikatelé nebo jeden subjekt podnikatel a druhý obec či příspěvková organizace, se pokusíme rozebrat a vyjasnit. I tu si rozdělíme do dvou částí. V té první rozebereme to, jak je to s EET a obcemi a příspěvkovými organizacemi.

EET se sice podle zákona obcí a příspěvkových organizací netýká, ale…

Co se skrývá za oním „ale“?

Pokud prodejnu, pohostinství nebo informační centrum provozuje obec, EET se jí netýká. Pokud ale prodejnu, restauraci atd. provozuje obec prostřednictvím jí zřízené obchodní společnosti nebo v zastoupení jiného poplatníka, pak se na ni EET vztahuje. Pro neziskové organizace platí v principu totéž – pokud ale začnou vyvíjet vedlejší podnikatelskou činnost, pak i ony musejí tržby evidovat.

Rozhodující je nastavení smluvních vztahů mezi zastupujícím (obec, příspěvková organizace) a zastoupeným (podnikatel X). Pokud jde o přímé zastoupení, například na základě mandátní smlouvy, přijímá zastupující evidovanou tržbu jménem a na účet podnikatele X. A je na podnikateli, aby zastupujícího (obec, příspěvková organizace) pro evidenci náležitě vybavil.

Jak? Podnikatel může vybavit obec svou vlastní pokladnou. Na ní bude obec (příspěvková organizace) evidovat jeho tržby a na ní bude vystavovat účtenky pro zákazníka. Nebo může podnikatel pouze poskytnout zastupujícímu jeden či více svých certifikátů k evidenci tržeb pro nahrání do svého pokladního zařízení, čímž odpadá nutnost mít na dané prodejně fyzicky dvě pokladny. Tržby jsou v obou výše uvedených případech evidovány pod DIČ a certifikátem podnikatele X.

Další možností je situaci řešit prostřednictvím tzv. pověření k evidování tržeb. Pak bude zastupující (obec, příspěvková organizace) evidovat tržby a vystavovat účtenky na své pokladně, pod svým certifikátem a DIČ. Pokud půjde o tržbu majitele zboží (podnikatele X), pak součástí datové zprávy i účtenky bude nejen DIČ obce, ale rovněž i DIČ majitele zboží.

V takovém případě se obci či příspěvkové organizaci vyplatí pořízení kvalitního pokladního systému. A kvalita v tomto případě neznamená nejvyšší cenu, ale funkčnost. Obcím funkční systém ulehčí řešení složitých situací, nemusí omezovat šíři nabízeného sortimentu a nezůstanou odkázány pouze na dohodu s prodejci. Navíc díky funkcím skladového hospodářství, jimiž disponuje například systém Dotykačka, mohou mít přehled o aktuálním stavu zásob, což výrazně ušetří práci při komunikaci a vyúčtování s dodavateli.

Zboží se v tomto systému dá navázat v celých kategoriích, nikoliv po jednotlivých položkách, na jednoho z pověřujících dodavatelů. Konkrétně to znamená, že všechny pohlednice od podnikatele XY jsou při prodeji automaticky evidovány s jeho DIČ a zároveň se odepisují ze skladových zásob.

Nenašli jste odpověď na váš problém?

Tvořte s námi obsah tohoto portálu. Napište nám, jaké informace vám chybí. Naši odborníci se budou věnovat všem vašim dotazům.

 
Váš dotaz:
Váš e-mail*:

* položku je nutno vyplnit