7 největších mýtů o pořízení EET pokladny v roce 2020

7 největších mýtů o pořízení EET pokladny v roce 2020

03|08|2020

I přesto, že elektronická evidence tržeb běží již čtvrtým rokem, najde se stále dost podnikatelů, kteří se jí obávají. Jedná se zejména o malé živnostníky - kadeřnice, pekaře, řezníky, lékaře, fitness trenéry, výrobce či nejrůznější opraváře, kteří se do EET teprve zapojí. Závazná je pro ně poslední vlna EET, která startuje v lednu 2021.

Rozebereme si sedm nejčastějších mýtů, které kolem evidence tržeb kolují, uvedeme je na pravou míru a ukážeme vám, jak se s EET co nejelegantněji vypořádat.

1.

Pokladny jsou velké, drahé a mají zbytečně mnoho funkcí

Vždy záleží na tom, co od pokladny očekáváte. Jiné zařízení využije např. hotelová restaurace a jiné kadeřnice nebo třeba instalatér. Hledejte takové, které bude přesně odpovídat vašim představám a požadavkům. Výběr je zcela na vás a nabídka je skutečně pestrá.

Více
  • Udělejte si průzkum trhu a pročtěte si reference podnikatelů, kteří již nějaké zařízení používají. Zaměřte se zejména na kvalitní hardware, uživatelsky příjemnou a jednoduchou pokladní aplikaci, zajímejte se o to, kde jsou uložena vaše data a jaké služby vám dodavatel garantuje (servis, technická podpora, zaškolení, aktualizace, vzdálená správa).
  • Na trhu je velké množství aplikací, které můžete používat ve vlastním mobilním telefonu nebo si pořídíte malou přenosnou pokladnu s tiskárnou 2v1, která je ideální pro evidenci v terénu. Díky datové kartě libovolného mobilního operátora budete online kdekoliv - na provozovně, v autě i u zákazníka. 
  • Existují pokladny, na kterých může nezávisle na sobě pracovat více podnikatelů s různými IČO. Můžete tedy sdílet pokladnu a tím snížit i vaše náklady. Toto řešení využijí zejména kadeřnice, kosmetičky, ale třeba také automechanici, lektoři nebo fitness trenéři, kteří sdílí společnou provozovnu. 
  • Nezapomeňte, že řídit se pouze cenou je velmi krátkozraké. Unáhlená koupě řešení “zdarma” se vám může v budoucnu nepříjemně prodražit, protože dříve či později dostanete nějakou fakturu třeba za aktualizaci nebo úpravu softwaru na základě legislativní změny, kterých z Ministerstva financí přichází nemalé množství.

2.

Jsem technický analfabet, nenaučím se s pokladnou pracovat

V dnešní době již skoro každý ke své práci i zábavě využívá počítač, tablet nebo chytrý mobilní telefon. Vyhledáváme na internetu, píšeme emaily, stahujeme filmy a hudbu.

Více

Inteligentní pokladní systém udělá většinu práce za vás. Pohlídá evidenci tržeb, skladové zásoby, dodavatele, zákazníky i zaměstnance a celkově vám zjednoduší a zpřehlední vaše podnikání. Můžete ho propojit s účetnictvím, objednávkovým nebo rezervačním systémem, e-shopem či platebním terminálem a ušetřit tak mnoho času i energie. Vybírejte tedy takový systém, který pro vás bude přínosem, nikoliv přítěží. A ptejte se také na možnost pomoci s instalací a případného zaškolení vás i vašeho personálu. 

3.

EET mě bude zdržovat

Nebude, zajistíte-li si vhodné podmínky.

Více

Aby vše probíhalo hladce, stačí vybrat spolehlivý pokladní systém, díky kterému zaevidujete platbu a vystavíte účtenku v několika jednoduchých krocích např. pomocí funkce okamžitého prodeje, kdy pokladna funguje jako kalkulačka. Na celkovou rychlost má vliv rovněž internetové připojení, které by mělo být co nejstabilnější. Pokud nemáte přístup na wi-fi, pořiďte si GSM kartu mobilního operátora s kvalitním pokrytím. 

V krajním případě, pokud se vaše provozovna nachází v místech, kde je velmi slabý nebo dokonce žádný dosah sítí a vy tak nejste schopni zajistit připojení pokladny k internetu, je možné požádat správce daně o evidenci tržeb ve zjednodušeném režimu podle §10 a §11 hlavy III Zákona o EET.

4.

Když vypadne internet, můžu rovnou zavřít

Jednou z mnoha dalších situací, která vás může v souvislosti s evidencí tržeb potkat je nečekaný výpadek internetového připojení, který nemůžete ovlivnit.

Více

Mnohdy se jedná o krátkodobý výpadek, který ani nemusíte zaregistrovat. Zvolte si proto takové zařízení, které pracuje off-line a všechna data automaticky ukládá do historie. Jakmile dojde k obnovení internetového připojení, pokladna sama odešle nezaevidované platby na server FS. Nezapomeňte na to, že přijatá tržba musí být zaevidovaná ihned, v případě poruchy či výpadku internetu pak nejpozději do 48 hodin.

5.

Jak budu evidovat když se mi pokladna rozbije?

I taková situace vás může potkat a je třeba na ni myslet již na začátku při pořizování vhodné pokladny.

Více

Máte-li svá data bezpečně uložená na cloudu (datové úložiště) je možné je okamžitě stáhnout pomocí vzdálené správy do náhradního zařízení (vlastní tablet, mobilní telefon) a pokračovat v evidenci.  Zodpovědný dodavatel vám v co nejkratším termínu dodá zdarma náhradní zařízení a vystaví vám potvrzení pro případnou kontrolu z Finanční správy.

6.

Tisk účtenek je neekologický a stejně je nikdo nechce

Zákon neupravuje způsob předání účtenky zákazníkovi.

Více

Pokud se obě strany domluví např. na zaslání účtenky elektronicky (sms, email) nijak tím zákon neporušíte. Na druhou stranu je vhodné disponovat tiskárnou pro případ, že bude zákazník trvat na klasické tištěné účtence, na kterou má samozřejmě právo. 

 

7.

Za malou chybu v EET dostanu likvidační pokutu

Pokuta pro podnikatele nesmí být likvidační a její výše vždy reflektuje závažnost prohřešku či pochybení. Konkrétní rozsah pokut a sankcí upravuje §28 Zákona o EET a je následující:

Více

Podnikatelé, jak právnické, tak fyzické osoby, se mohou prohřešit nesplněním těchto povinností a dostat za ně následující pokuty:

  • zaslat datovou zprávou údaje o evidované tržbě správci daně, (až 500 tisíc Kč)
  • vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne, (až 500 tisíc Kč)
  • umístit informační oznámení, (až 50 tisíc Kč)
  • zacházet s autentizačními údaji nebo certifikátem pro evidenci tržeb tak, aby nemohlo dojít k jejich zneužití. (až 50 tisíc Kč)

Pokud kontrola zjistí zvlášť závažné či opakované porušení povinnosti zasílat údaje o evidované tržbě nebo vydávat účtenky, nařídí okamžité

  • uzavření provozovny nebo
  • pozastavení výkonu činnosti, při které dochází k evidenci tržeb.

Pokud hledáte spolehlivý EET pokladní systém, který je cenově dostupný, vyzkoušejte např. Dotykačku, která má v rámci skupiny Solitea více jak 25 000 aktivních uživatelů.

Nenašli jste odpověď na váš problém?

Tvořte s námi obsah tohoto portálu. Napište nám, jaké informace vám chybí. Naši odborníci se budou věnovat všem vašim dotazům.

 
Váš dotaz:
Váš e-mail*:
Pro účely zodpovězení Vašeho dotazu zpracováváme osobní údaje

* položku je nutno vyplnit