Zatímco první objednávka, kterou zákazník zkonzumuje u stolu, automaticky spadá do EET, další (tedy jídlo s sebou) už v e-tržbách registrována být nemusí. Alespoň prozatím.
Fiskalizační tlačítko? Kdy ho použít?
Maloobchodní tržby (v našem případě již zmiňovaný prodej baleného jídla přes pult) se totiž ze zákona musí v elektronické evidenci registrovat až od března příštího roku. Co ale s tím, když má podnikatel jen jednu pokladnu? Právě pro tyto případy tu je takzvané fiskalizační tlačítko.
„Chceme našim zákazníkům vyjít vstříc a zavádíme tlačítko nefiskalizovat neboli neevidovat. Pokladní systém tak rozdělí, co jde do centrální evidence EET a co už nikoli,“ říká Michal Wantulok ze společnosti Dotykačka, která pokladní systémy vyrábí.
Tady bude video
Video ukázka řešení v reálném pokladním systému: Jak dokončit transakci bez fiskalizace dokladu (bez odeslání tržby do systému EET)
Do evidence tržeb tak bude putovat jen jedna účtenka – ta, kterou vystavil personál restaurace pro zákazníka, který konzumoval jídlo v restauraci. Na ní bude uvedena celková částka tržby, DPH, FIK (fiskální identifikační kód) a kód poplatníka. Druhá účtenka (pro klienta, který si odnesl nákup s sebou) může být anulována „červeným tlačítkem“, a do evidence tudíž nepoputuje.
Pokud ale nastane situace, že si zákazník objedná jídlo v restauraci a zároveň si druhé nechá zabalit s sebou, pak má restauratér dvě možnosti. Buď vydá návštěvníkovi jen jednu účtenku, která půjde do elektronické evidence tržeb a na které budou obě objednávky (tedy ta, která již teď spadá do EET, i ta, která do ní ještě nespadá), nebo zákazník dostane účtenky dvě. Na každou část objednávky jednu.
Použití je v souladu se zákonem
Finanční správa přitom nemá problém s tím, že na pokladnách bude personál restaurace červená tlačítka používat. „Samotná existence takového tlačítka není v rozporu se zákonem o EET,“ uvedla pro idnes.cz mluvčí Finanční správy Linda Paterová.