Rozhovor o EET s expertem z HK ČR

Rozhovor o EET s expertem z HK ČR

24|05|2016

Kdy se začít připravovat na EET, jak vybrat vhodnou registrační pokladnu a jak se rozvinul trh s pokladními systémy – nejen taková jsou témata exkluzivního rozhovoru, jejž pro portál jaknaetrzby.cz poskytl Jakub Rainisch, poradce prezidenta HK ČR pro oblast EET.

Titulní foto: (zleva) Vladimír Dlouhý, prezident HK ČR, Jakub Rainisch, poradce prezidenta pro oblast EET, Tomáš Vrbík, tajemník HK ČR. Zdroj: archiv HK ČR.

Jakub Rainisch

Jakub Rainisch

Vystudoval VŠB – Technickou univerzitu v Ostravě. Je výkonným ředitelem v několika firmách, které se zabývají poradenskou a konzultační činností v IT, a také poradcem prezidenta Hospodářské komory ČR Vladimíra Dlouhého pro oblast elektronické evidence tržeb.

Povězte, jaký je teď názor Hospodářské komory ČR na EET?

V této chvíli je zákon č. 112/2016 o evidenci tržeb platný. Vítáme, že díky připomínkám a tlaku HK ČR na předkladatele zákona byl ve stejnou dobu přijat také zákon č. 113/2016, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím elektronické evidence tržeb. Zejména se jedná o odstranění nekonzistence sazby DPH u stravovacích služeb z 21 % na 15 %.

Kdy je nejvyšší čas začít se připravovat na EET?

Podnikatelé by se už nyní měli snažit získat alespoň základní informace a se zavedením evidence tržeb počítat. Až budou k dispozici autentizační certifikáty zařízení, tedy v říjnu 2016, mohou se pustit do testovacího provozu v rámci systému.

Co byste živnostníkům v souvislosti s e-tržbami poradil?

Rozhodně se důkladně seznámit s vlastnostmi jednotlivých nabízených řešení. Tedy nepropadnout panice a nekoupit si první nejlevnější zařízení. Zároveň se ale již nyní snažit v záležitosti EET získávat informace a sledovat vývoj situace. Podnikatelé nemůžou čekat, že by se od Finanční správy dočkali nějakých doporučení nebo rad, jako např. co si mají konkrétně pořídit a proč. Proto jsme se rozhodli toto informační vakuum pro podnikatele poplatníky vyplnit sami.

Budete je nějak vzdělávat? Existují například semináře, jako je „EET – vše, co jste chtěli vědět o e-tržbách, a báli jste se zeptat“. Plánujete něco podobného?

Ano, připravujeme celou sérii pracovních workshopů, seminářů a přednášek na regionální úrovni ve spolupráci s regionálními komorami a oborovými sdruženími.

Hlavně ale kromě této aktivity nabídneme ve spolupráci s Elektrotechnickým zkušebním ústavem a dalšími partnery komplexní testování jednotlivých nabízených řešení EET. Zde budeme prověřovat především obsah datové komunikace, spolehlivost konektivity se serverem EET a průběh instalace autentizačního certifikátu. Zapomenout nesmíme ani na posouzení požadovaných funkcionalit z hlediska potřeb různých kategorií obchodníků a samozřejmě komunikaci s externími zařízeními, jako jsou tiskárny a čtečky čárových kódů. V neposlední řadě si otestujeme i možnosti rozšíření systému o další užitečné funkce, které by podnikatelům měly v budoucnu značně zjednodušit život. Informace o testovacím provozu budeme průběžně publikovat na našem informačním portálu.

Expert z HK ČR:

„Při výběru pokladního systému nepanikařte – nejlevnější neznamená nejlepší.“

S příchodem elektronických tržeb se také rozhýbal trh s pokladními systémy, které vyhovují požadavkům EET. Je to dobře?

Určitě, samozřejmě sledujeme trend, že na trh s pokladními systémy přicházejí nová, modernější řešení od stávajících i nových výrobců. Především ale masivní vstup on-line informačních technologií do oblasti hotovostních plateb přinese mnohem více nových možností hlavně samotným obchodníkům a rozhodně by bylo chybou dívat se na současnou situaci jen jako na jednorázovou příležitost pro dodavatele pokladen.

Před rokem jste mezi vašimi členy podnikateli prováděli průzkum, v němž jste se jich ptali, jak EET hodnotí. Příliš pozitivní nebyli, posunul se od té doby nějak jejich náhled?

Zatím se nijak zásadně nezměnil, protože stále není k dispozici dostatek publikovaných informací, především ze strany ministerstva financí. Technické specifikace byly zveřejněny 11. 5. 2016 a další praktické informace budou teprve následovat. Ve valné většině obchodníci zatím čekají, co se bude dít.

Pokud hledáte spolehlivý pokladní systém, který je cenově dostupný, vyzkoušejte např. Dotykačku, která má v rámci skupiny Solitea více jak 25 000 aktivních uživatelů.

Nenašli jste odpověď na váš problém?

Tvořte s námi obsah tohoto portálu. Napište nám, jaké informace vám chybí. Naši odborníci se budou věnovat všem vašim dotazům.

 
Váš dotaz:
Váš e-mail*:
Pro účely zodpovězení Vašeho dotazu zpracováváme osobní údaje

* položku je nutno vyplnit