Seminář zaostřil na žhavá témata o EET

Seminář zaostřil na žhavá témata o EET

11|05|2016

EET – vše, co jste chtěli vědět o e-tržbách, a báli jste se zeptat“, takový byl název semináře, který proběhl 11. května v showroomu společnosti Dotykačka na pražském Andělu. Podnikatele a živnostníky zajímalo především to, jaké budou nároky na rychlost internetu, jak postupovat v případě nedostatečného internetového signálu, ale i to, jak vybrat správnou registrační pokladnu.

V dubnu byl zákon zavádějící elektronickou evidenci tržeb (EET) uveřejněn ve Sbírce zákonů a začne tak platit od prosince tohoto roku. V první fázi se bude týkat především ubytovacích a gastronomických provozů. Pro provozovatele restaurací, kaváren, jídelen, penzionů a hotelů se tak otevírá celá řada otázek. Nejen pro ně byl určen seminář, který nahlížel pod pokličku EET.

Stejné podmínky pro všechny podnikatele

V první části bloku se odborníci zaměřili na teoretické oblasti týkající se e-tržeb. Byly zmíněny hlavní důvody, proč u nás k EET dochází. Podle údajů ministerstva financí u nás tvoří objem šedé ekonomiky zhruba 15 procent HDP. Český statistický úřad ve svých číslech hovoří o nevykázaných příjmech, které převyšují částku 169 mld. ročně. „Systematické a dlouhodobé krácení daňové povinnosti vlády deformuje hospodářskou soutěž a poškozuje poctivé podnikatele. Cílem evidence tržeb jsou rovné podmínky pro všechny podnikatele,“ zaznělo z úst odborníků.

Krok za krokem byl také ilustrován samotný průběh evidence tržby. Došlo i na srovnání českého a chorvatského modelu. Nutno podotknout, že i v oblíbené letní destinaci milionů Čechů se zavedení EET neobešlo bez velké diskuze.

Co když vypadne internet?

Při dotazech z publika bylo zřejmé, že podnikatelé si lámou hlavu především v souvislosti s otázkou internetového připojení. Odborníci tak na praktických příkladech ilustrovali řešení modelových situací. „Pokud například nebude dostupné spojení na server finanční správy, je možné po uplynutí mezní doby odezvy, minimálně dvě vteřiny, vystavit účtenku bez tzv. FIK (jedinečný kód ze serveru finanční správy),“ vysvětlil Petr Hulec ze společnosti Dotykačka. Pokud dojde k výpadku internetu, což se samozřejmě v praxi stát může, pokladní zařízení se připojí automaticky, jakmile je spojení obnoveno a data odešle.

Víte, že...?

...do e-tržeb spadá i transakce mezi podnikateli, například dodávka piva pivovarem restauraci, pokud je hrazena v hotovosti?

Pokud hledáte spolehlivý EET pokladní systém, který je cenově dostupný, vyzkoušejte např. Dotykačku, která má v Evropě přes 12 tisíc uživatelů.

Zjednodušený režim a kdo má na něj právo

Prostor byl věnován i tzv. zjednodušenému režimu. Některé provozy si totiž mohou zažádat správce daně o tzv. zjednodušený režim EET, je to především tam, kde není technicky možné zajistit přístup k internetu. Subjekty, které budou fungovat ve zjednodušeném režimu, mají povinnost odeslat data do pěti dnů od přijetí, je také třeba označit účtenku zjednodušeným elektronickým podpisem.

Jak postupovat, když chci registrační pokladnu?

Na své si přišli i ti, kteří aktuálně řeší, jaký pokladní systém pro daný druh podnikání vybrat. Petr Hulec ze společnosti Dotykačka poradil, jak se správně orientovat v nabídkách jednotlivých firem, na co si dát pozor a jaký druh pokladního systému vyhovuje daným provozům.

Individuální konzultace po semináři byly jasným důkazem, že výběr správné registrační pokladny podnikatelé a živnostníci nepodceňují.

Pokud máte zájem o další akce, kde budou v hlavní roli nejen e-tržby, ale i aktuální témata ze segmentu gastro, pohostinství a maloobchodu, vybrali jsme pro vás ty nejdůležitější.