„První vlna EET ukázala, že se řada podnikatelů spálila, když si ve snaze ušetřit pořídili nejlevnější pokladnu nebo zvolili dodavatele, který sliboval nulový paušál,“ upozornil Michal Wantulok ze společnosti Dotykačka.
Levná pokladna či slibovaný nulový paušál rozhodně nejsou jedinými způsoby, jak náklady na EET snížit. Je jich víc. Jsou smysluplnější, a na některých se dá dokonce vydělat.
1. Tiskněte krátké účtenky
Vaše účtenka rozhodně nemusí měřit kilometr. I se všemi povinnými údaji a nezbytnými FIK a BKP kódy můžete zákazníkům vydávat účtenku standardních rozměrů nebo ještě menší. Stačí v nastavení tisku zvolit „miniúčtenka“. V případě Dotykačky se takto dá zmenšit rozměr účtenky až o polovinu.
„Při výchozím nastavení měřila účtenka o čtyřech položkách cca 17 centimetrů. Miniúčtenka se stejnými údaji má necelých 9 centimetrů. Na kotoučky v malých tiskárnách o návinu 9 metrů tak lze jen díky odlišnému nastavení vytisknout 90 účtenek místo 53. Při průměru 30 účtenek denně by to znamenalo úsporu 120 Kč měsíčně, což je v případě Dotykačky třetina měsíčního poplatku za provoz pokladny,“ uvádí Michal Wantulok.
Výsledná úspora: Desítky až stovky korun měsíčně.
2. Sdílejte pokladnu
Funguje vás více podnikatelů na jednom místě? Pak není nutné, aby každý z vás pořizoval svůj vlastní pokladní systém. Stačí koupit jednu pokladnu a zvolit jednoho „hlavního“ uživatele pokladny. Ostatní mu pak mohou udělit tzv. „pověření k evidování tržeb“.
Podnikatel č. 1 tak díky tomuto pověření bude moci tisknout účtenky podnikatele č. 2. V pokladním systému vše zůstane rozdělené, tudíž ani s následným účetnictvím nebude problém.
Názorný příklad:
Představme si společný obchod železářství + domácí potřeby. Železářství provozuje manžel, domácí potřeby manželka. Společně si mohou pořídit jednu pokladnu, přičemž určí, že jejím hlavním uživatelem bude manžel. Manželka mu tedy udělí pověření k evidování tržeb.
„Dotykačka umožňuje nastavit u jednotlivých položek nebo i celých produktových kategorií, pod jaký obchod spadají. Systém tedy udrží ve všem pořádek i v případě, že si jeden zákazník koupí cedník a k němu pět šroubků. Dostane jednu účtenku bez ohledu na to, od koho kterou položku kupuje. Počet uživatelů pokladny není nijak omezen,“ vysvětluje Michal Wantulok.
Výsledná úspora: Tisíce korun za pořízení další pokladny + stovky korun měsíčně za její provoz (poplatky).
3. Hlídejte si poplatky za platby kartou
Každé procento se počítá. Pokud přijímáte platby kartou, může být v ročním vyúčtování značný rozdíl, jestli z každé platby odvádíte bance jedno procento nebo dvě.
„Podmínky poplatků za karetní transakce bývají hodně individuální, u našich zákazníků se dosud pohybovaly v rozmezí 1,5 až 2,5 procenta z každé platby. Dotykačka však nyní uzavřela výhodné partnerství s ČSOB, díky kterému činí provize z plateb kartou pouhého 0,99 procenta,“ uvádí Michal Wantulok.
Výsledná úspora: V závislosti na množství a výši transakcí řádově stovky až tisíce korun.
4. Vydělejte na reklamě
Pokladna v kamenném obchodě či stánku je klíčové místo z hlediska umístění reklamy. Za „obrandované“ mincovníky v jejich blízkosti jsou některé společnosti ochotné platit provozovatelům obchodů tisíce korun. Proč tedy efektivně nevyužít zákaznický displej?
„Ve chvílích, kdy nemarkujete, se na něm může zobrazovat reklama. Investice do pořízení displeje se díky tomu rychle vrátí, a ještě navíc si zajistíte pravidelný příjem,“ radí Michal Wantulok.
Výsledná úspora: V tomto případě je na místě mluvit spíše o výdělku. Ten může činit jednotky až desítky tisíc korun ročně.