EET a e-shopy: Které tržby evidovat?

EET a e-shopy: Které tržby evidovat?

07|11|2016

Elektronická evidence tržeb (EET) se nebude týkat jen kamenných provozoven, ale také internetových obchodů. E-shopů je přitom v Česku podle odhadů přes 35 000, což je podobný počet jako v šestkrát lidnatější Velké Británii. EET je tudíž palčivou a velmi aktuální otázkou pro desetitisíce provozovatelů e-shopů. Maloobchodu se mají tzv. e-tržby týkat od 1. března 2017.

Ačkoliv objem nákupů přes internet každoročně roste, celé tři čtvrtiny miliardových obratů vytváří tisícovka největších e-shopů. Zbylé desetitisíce elektronických obchodů jsou tzv. „panelákové“ e-shopy bez vlastního skladu a výroby, které jejich majitelé provozují spíše jako přivýdělek. A ti se teď obávají, že kvůli administrativě spojené s EET budou muset svůj obchod zavřít.

Jejich strach pramení z toho, že z valné části fungují na „prefabrikovaném“, volně dostupném softwarovém řešení, kde jsou sice minimální náklady, ale také minimální technická podpora. Pokud nebude řešení, které používají, doplněno o možnost elektronicky evidovat tržby a komunikovat s Finanční správou, budou mít potíže.

Do EET patří hotovost a karty

Nejdříve je ale potřeba definovat, které platby v rámci e-shopu by měly EET podléhat. Nebudou to totiž zdaleka všechny platební metody – jde zejména o hotovost, platby kartou či přes platební bránu na webu daného obchodníka. Pokud tedy ve svém e-shopu přijímáte peníze například jen převodem na účet, nemusíte takové tržby evidovat.

Okolo platebních bran stále ještě není úplně jasno. Řada e-shopů totiž platby z platební brány kontroluje manuálně třeba jen jednou za den, takže nemají informaci, kdy jim zákazník zaplatil. Nezaplacené účty by pak musely stornovat. Finanční správa proto aktuálně řeší, jak bude s těmito platbami nakládat, a možná ještě nastanou nějaké změny, o kterých vás samozřejmě budeme na našem portálu informovat.

Tržby je možné nahrát později

Pokud vám během prodeje v rámci e-shopu selže připojení k EET, je možné po opětovném uvedení zařízení do provozu nahrát součet všech tržeb najednou, nikoliv po jednotlivých účtenkách. A to i v případě, že nebudete moci vystavovat doklady pro EET i několik dní.

Co se týká plateb kartou a EET, nad tím mnozí provozovatelé e-shopů nevěřícně kroutí hlavou s tím, že použití platební karty přece zanechává určitou elektronickou stopu. Finanční správa vysvětluje zařazení plateb kartou do EET tím, že jde o ochranu před daňovými úniky.

Obchodníci by mohli mít platby kartou nasměrované třeba do daňových rájů, což by se v systému nedalo dohledat. Takové platby by se pak z hlediska kontroly chovaly podobně jako hotovost,“ uvedl v České televizi generální ředitel Finanční správy Martin Janeček.

Zatímco v případě převzetí hotovosti je nutné okamžitě tržbu evidovat a zároveň vytisknout pro zákazníka doklad, v případě platby kartou v e-shopu je situace trošku odlišná. Prodejce sice musí tržbu evidovat nejpozději v okamžiku platby, ale samotný doklad může doručit klasickou cestou jako dosud – například vytisknout FIK na fakturu a přibalit ji k zásilce zboží.

Jak je to s dobírkami

Poměrně žhavým tématem v souvislosti s EET a e-shopy je dobírka. Okolo populární metody při nákupech v tuzemských elektronických obchodech totiž panovalo poměrně hodně nejasností, do nichž tak muselo vnést světlo ministerstvo financí.

Podle něj musí obchodník v případě dobírky evidovat tržbu jen tehdy, když mu kurýrní služba (Česká pošta, DPD, PPL, Geis a mnohé další) předá vybrané peníze fyzicky v hotovosti. To platí i v případě, že e-shop má vlastního dopravce či poslíčka. Jelikož na místě nejspíš přijímá od zákazníků peníze v hotovosti nebo kartou, musí pak danou tržbu evidovat.

Jakmile ale dostane obchodník peníze od dopravce zboží na svůj bankovní účet, není povinen tržbu evidovat v EET. A to ani tehdy, když zákazník uhradí zboží kurýrovi v hotovosti nebo platební kartou. Záleží totiž vždy jen na tom, jakou formou peníze získá až samotný obchodník.

V případě zboží zasílaného na dobírku je tržba evidována s předstihem. Účtenku tedy lze vystavit a přiložit ke zboží. V případě, že k transakci nedojde (zákazník si objednané zboží nepřevezme), provede obchodník storno evidováním záporné tržby.