EET a e-shopy: Které tržby evidovat?

EET a e-shopy: Které tržby evidovat?

27|03|2019

Elektronická evidence tržeb (EET) se nebude týkat jen kamenných provozoven, ale za určitých podmínek také internetových obchodů. E-shopů je přitom v Česku podle odhadů přes 35 000, což je podobný počet jako v šestkrát lidnatější Velké Británii. EET je tudíž palčivou a velmi aktuální otázkou pro desetitisíce provozovatelů e-shopů. Maloobchodu se tzv. e-tržby týkají od 1. března 2017.

Ačkoliv objem nákupů přes internet každoročně roste, celé tři čtvrtiny miliardových obratů vytváří tisícovka největších e-shopů. Zbylé desetitisíce elektronických obchodů jsou tzv. „panelákové“ e-shopy bez vlastního skladu a výroby, které jejich majitelé provozují spíše jako přivýdělek. A ti se teď obávají, že kvůli administrativě spojené s EET budou muset svůj obchod zavřít.

Jejich strach pramení z toho, že z valné části fungují na „prefabrikovaném“, volně dostupném softwarovém řešení, kde jsou sice minimální náklady, ale také minimální technická podpora. Pokud nebude řešení, které používají, doplněno o možnost elektronicky evidovat tržby a komunikovat s Finanční správou, budou mít potíže.

Do EET patří hotovost, platby kartou už ne

Nejdříve je ale potřeba definovat, které platby v rámci e-shopu by měly EET podléhat. Nebudou to totiž zdaleka všechny platební metody – jde zejména o hotovost. Pokud tedy ve svém e-shopu přijímáte peníze například jen převodem na účet, nemusíte takové tržby evidovat.

Okolo plateb kartou dlouho nebylo úplně jasno. Protože Ústavní soud zrušil v prosinci roku 2017 některé části zákona o EET, pro e-shopaře to znamenalo několik změn. A tak platí, že od 1.3.2018 nemusíme evidovat v EET ani platby kartou ani online platby.

Tržby je možné nahrát později

Pokud vám během prodeje v rámci e-shopu selže připojení k EET, je možné po opětovném uvedení zařízení do provozu nahrát součet všech tržeb najednou, nikoliv po jednotlivých účtenkách. A to i v případě, že nebudete moci vystavovat doklady pro EET i několik dní.

 

Jak je to s dobírkami

Poměrně žhavým tématem v souvislosti s EET a e-shopy je dobírka. Okolo populární metody při nákupech v tuzemských elektronických obchodech totiž panovalo poměrně hodně nejasností, do nichž tak muselo vnést světlo ministerstvo financí.

Podle něj musí obchodník v případě dobírky evidovat tržbu jen tehdy, když mu kurýrní služba (Česká pošta, DPD, PPL, Geis a mnohé další) předá vybrané peníze fyzicky v hotovosti. To platí i v případě, že e-shop má vlastního dopravce či poslíčka. Jelikož na místě nejspíš přijímá od zákazníků peníze v hotovosti, musí pak danou tržbu evidovat.

Jakmile ale dostane obchodník peníze od dopravce zboží na svůj bankovní účet, není povinen tržbu evidovat v EET. A to ani tehdy, když zákazník uhradí zboží kurýrovi v hotovosti nebo platební kartou. Záleží totiž vždy jen na tom, jakou formou peníze získá až samotný obchodník.

V případě zboží zasílaného na dobírku je tržba evidována s předstihem. Účtenku tedy lze vystavit a přiložit ke zboží. V případě, že k transakci nedojde (zákazník si objednané zboží nepřevezme), provede obchodník storno evidováním záporné tržby.

Pokud hledáte spolehlivý EET pokladní systém, který je cenově dostupný, vyzkoušejte např. Dotykačku, která má v Evropě přes 12 tisíc uživatelů.