Mýty o e-tržbách (EET)

Mýty o e-tržbách (EET)

10|11|2015

V souvislosti s blížícím se zavedením elektronické evidence tržeb se mezi lidmi začalo šířit mnoho bludů a mýtů. Snažíme se vyvrátit ty nejokatější z nich!

Mýtus 1

Pořízení registrační pokladny se systémem e-tržeb podnikatele bude stát stovky tisíc.

Rozhodně nebude řeč o statisícových částkách. Podnikatelé budou mít možnost volit z mnoha různých zařízení a bude jen na nich, které si vyberou. Konkrétně půjde o systémy pro mobilní telefony, tablety, pokladní systémy pro PC či registrační pokladny připravené na implikaci elektronické evidence tržeb. Nákup takových zařízení bude jednorázový a stát ho navíc bude kompenzovat slevou na dani.

Mýtus 2

Tištění stvrzenek bude časově tak náročné, že firma přijde o zákazníky.

Tisk stvrzenky, tedy konkrétně zaslání dat na příslušný úřad, potvrzení transakce prostřednictvím kódu a zaslání kódu zpět do pokladny se bude odehrávat v řádu sekund. Proces prodeje se díky novému systému naopak zrychlí a zjednoduší, stačí si pořídit ten správný.

Mýtus 3

Kvůli e-tržbám budu muset zdražit.

Je věc každého podnikatele, jestli chce zdražovat nebo ne, ale elektronická evidence tržeb by v teoretické rovině neměla mít na nutnost zdražování žádný vliv. Pokud má podnikatel na mysli vstupní náklady na pořízení potřebného zařízení, ani ty nejsou tak horentní, aby se promítly do cen, navíc jsou pouze jednorázové. Ministerstvo financí dále připravuje pro podnikatele další benefity.

Mýtus 4

Jako zákazník budu perzekuován, když si nevezmu stvrzenku.

Zatímco v Chorvatsku systém funguje tak, že zákazník je povinen si z každého nákupu vzít stvrzenku a mít ji u sebe ještě po opuštění obchodu, u nás taková povinnost zatím odpadá. Nicméně obchodník je povinen ji zákazníkovi vystavit. Zákazník bude mít díky stvrzence možnost ověřit proběhnutou finanční transakci přímo na stránkách ministerstva financí anebo ji bude moci v případě pochybností poslat přímo na finanční úřad. 

Mýtus 5

Když se stane, že nevydám stvrzenku, budu čelit pokutě anebo dokonce zavření provozovny.

Samozřejmě že v případě opakovaného porušení elektronické evidence tržeb budou možné finanční sankce, v ojedinělých případech mohou orgány finanční správy udělovat pouhá napomenutí.

Mýtus 6

Nemám dostatečně rychlé připojení k internetu, a tak budu muset podnikání zrušit.

Na rychlosti internetového připojení nebude vůbec záležet, a tak si podnikatelé nebudou muset zařizovat vysokorychlostní internet. Data z účtenky budou obsahově tak zanedbatelná, že postačí obyčejné internetové připojení. I tak bude datová transakce mezi obchodem a úřadem realizována v řádech sekund. V opodstatněných případech bude možno zažádat o výjimku tzv. "zjednodušeného režimu", kdy podnikatel nemusí být připojen on-line a provedené transakce zasílá finanční správě v určité časové lhůtě (podle současné verze zákona do 5ti dnů).

Mýtus 7

Elektronická evidence tržeb způsobí potíže telefonním operátorům.

Všichni čeští operátoři tvrdí, že po technické stránce jsou na e-tržby připraveni, a tak by žádné technické potíže neměly nastat. Mobilním signálem je pokryto 99 % území, k elektronické evidenci tržeb navíc není ani třeba vysokorychlostní internet.

Mýtus 8

Systém elektronické evidence tržeb je příliš složitý a já se ho nenaučím.

Zařízení, která podporují e-tržby, je na českém trhu široký výběr a mnohé se vyznačují intuitivností ovládání a jednoduchým uživatelským rozhraním. Jejich ovládání není o nic složitější než ovládání mobilního telefonu. Konkurence mezi dodavateli systémů je velká. Věnujte tedy dostatek času výběru správného systému, který bude vyhovovat potřebám vašeho podnikání.

Mýtus 9

Při výpadku mobilního signálu nebude moci být obchodní transakce uskutečněna.

Elektronická zařízení podporující e-tržby fungují tak, že v případě výpadku sítě budou úřadu data odeslána dodatečně, a to okamžitě po jejím opětovném zprovoznění. V takovém případě zákazník nebude muset čekat na svoji stvrzenku, než internet naběhne, ale obdrží ji bez ověřovacího kódu.

Mýtus 10

Při stornování platby na mě okamžitě přijde kontrola z finančního úřadu.

Chybně provedené platby jsou součástí každého podnikání. I takové platby budou zasílány do on-line systému a při jejich nízké frekvenci podnikatelům žádná sankce nehrozí.

Pokud hledáte spolehlivý EET pokladní systém, který je cenově dostupný, vyzkoušejte např. Dotykačku, která má v Evropě přes 12 tisíc uživatelů.