Nenechte se ošálit! Pokladnu EET vybírejte včas a dobře

Nenechte se ošálit! Pokladnu EET vybírejte včas a dobře

02|02|2017

První dva měsíce ostrého provozu elektronické evidence tržeb (EET) odhalily mnohé. I to, že ne každý pokladní systém je ideální právě pro vaše podnikání. A protože do startu druhé vlny EET, která začíná už 1. března tohoto roku, už příliš času nezbývá, rozhodně se vyplatí zjistit si potřebné informace co nejdříve, vybrat to správné řešení a nenechat se ošálit reklamou, která ne vždy odpovídá skutečnosti.

Druhá vlna zasáhne velice početnou skupinu podnikatelů v maloobchodě a velkoobchodě. Právě pro ně mohou být zkušenosti z prvních dvou měsíců fungování EET vítaným vodítkem, jak zvolit správné řešení pokladních systémů.

Na trhu je jich dostatek, ale ne všechny, na základě poznatků a zkušeností z prvních dvou měsíců ostrého provozu EET, pracují bez problémů. A nevyhýbají se ani renomovaným společnostem a lídrům na trhu či mobilním operátorům. Zkrátka, není kasa jako kasa…

Vydali jsme se po stopách nejčastějších problémů a také toho, co vše může podnikatele postihnout a s čím se musí potýkat, pokud si nevybere správné řešení.

Především z uživatelských referencí na internetu a dalších sociálních sítí je zřejmé, že mezi největší problémy některých pokladních systémů patří nejasné a složité smluvní podmínky, v některých případech obtížně dohledatelné nebo předkládané pouze v angličtině. Problémem jsou i nejasnosti s možností vrácení pokladny v případě nespokojenosti, nedostatečná asistenční podpora na tzv. help line.

Tady bude video


V mnoha případech slibují společnosti u svých produktů řadu funkcí, které v konečném výsledku nefungují nebo fungují jen velice omezeně. Některé systémy dokonce podle prvních zkušeností uživatelů ani neumějí pořádně násobit, takže k zadávání jednotlivých plateb je potřeba ještě klasická kalkulačka. Leckdy se přidávají i potíže s hardwarem. Například s tiskárnou k pokladně, ze které nejdou pořádně trhat účtenky, nebo dlouhé čekání na vytištění účtenky.

Některé systémy v úvodních týdnech po startu EET pro změnu způsobily dublování tržeb v systému Finanční správy. To se týkalo jednoho z mobilních operátorů, který působí na českém trhu. Ten chybu přiznal, problém řešil, ale drobné podnikatele tato chyba vystavuje možným kontrolám.

Jak se tedy co nejlépe zorientovat v nabídce a přitom nepodlehnout sice líbivým, ale leckdy prázdným marketingovým heslům a slibům?

Objektivní srovnání kvality produktů jednotlivých dodavatelů pokladních systémů na trhu sice zatím neexistuje, ale leccos o jejich kvalitě může napovědět například podrobné testování pokladních systémů prováděné Hospodářskou komorou ČR. Produkty, které testováním prošly, získaly certifikát ukrytý pod tři „P“ – Poctivá pokladna podnikatele.

Dalším vodítkem při výběru může být certifikace dalších odborných firem, například Tayllor Cox, která pokladní systémy také testovala.

Mezi těmi systémy, které testováním úspěšně prošly, byly také produkty společnosti Dotykačka. „Všechny naše pokladny získaly označení Poctivá pokladna podnikatele od Hospodářské komory ČR, a to za praktické funkce pro obchody a stravování a za spolehlivou funkci EET. Bereme toto testování jako směrodatný ukazatel kvality,“ prozradil Michal Wantulok ze společnosti Dotykačka. Pokladny Dotykačka uspěly i v testování laboratoří Tayllor Cox Cyber Lab, s.r.o., a získaly certifikát EET za soulad s požadavky zákona o evidenci tržeb i s požadavky zákona na ochranu osobních údajů. Obdobně úspěšně pak obstály i v testování v oblasti kybernetické bezpečnosti.