
Účtenka jako doklad i jako los
Zákazník musí dostat účtenku. Tak vypadá z pohledu zákazníka elektronická evidence tržeb. Jenže – není účtenka jako účtenka. Pojďme se tedy podívat, jaké typy může klient dostat a co musejí obsahovat.
Zákazník musí dostat účtenku. Tak vypadá z pohledu zákazníka elektronická evidence tržeb. Jenže – není účtenka jako účtenka. Pojďme se tedy podívat, jaké typy může klient dostat a co musejí obsahovat.
Asi nejčastější formou je ta tištěná. Při větších obchodech, v případě hotelů nebo e-shopů bude čím dál populárnější i účtenka elektronická. V obou případech ale platí: Zákazník by si ji měl převzít nebo v případě elektronické verze neházet do koše. A to hned z několika důvodů.
Do budoucna na ni může vyhrát v účtenkové loterii. Každá účtenka bude totiž slosovatelná. Mezi výherce se má rozdělit 65 milionů korun. Prvních pět výher by mělo být v rozmezí od 100 000 do jednoho milionu korun, a to včetně věcné výhry – automobilu. Ostatní se pak budou pohybovat od stovek korun až do řádu desetitisíců. Účtenková loterie by se měla rozjet už příští rok.
Účtenku je ale nutné mít i v případě reklamace zboží. Tento moment začne nabírat na váze v březnu, kdy se do systému e-tržeb zapojí maloobchod. Avšak pozor! Ne každá účtenka má skutečně všechny náležitosti nutné k reklamaci.
„Posouzením příslušného paragrafu zákona o EET jsme zjistili, že povinnosti vyplývající ze zákona o ochraně spotřebitele nejsou totožné s účtenkou dle EET,“ uvedl pro seznam.cz šéf ČOI Mojmír Bezecný. Jinými slovy – ne každá účtenka z EET pokladny nahrazuje doklad o zakoupení. Zatímco na účtence EET je například cena, datum a registrační kód pokladníka, popis zboží tu už ale nebývá. V takovém případě si musí zákazník vyžádat ještě jeden doklad, a to ten, který zakoupené zboží nebo službu definuje.
Pokud podnikatelé druhou účtenku nevydají, mohou při případné kontrole ČOI dostat pokutu, a to až ve výši několik desítek tisíc korun.
I taková situace má ale řešení – stačí všechny potřebné informace do EET pokladen nastavit. V takovém případě stačí jen jedna kvalitní účtenka, která je jednak registrací k EET a zároveň může sloužit i jako reklamační doklad. Pro podnikatele tedy platí: Při pořizování registrační EET pokladny vybírejte tu, která multiinformační funkce zvládá.
V případě on-line propojení EET musí účtenka obsahovat FIK, DIČ podnikatele, označení (název) provozovny, označení pokladního zařízení, pořadové číslo účtenky, datum a čas a v neposlední řadě celkovou částku tržby a bezpečnostní kód poplatníka.
Zároveň musí být na účtence uvedeno, zda je podnikatel zapojen v systému on-line nebo off-line.
Kontrolní účtenka – i to je termín, který systém EET do českého podnikání přináší. Na EET pokladnách se totiž objevuje ikona, pod kterou lze přesouvat průběžné evidence.
Jak to funguje? Například společnost sedící u jednoho stolu udělá společnou objednávku, a obsluha ji také jako jednu objednávku eviduje. Co se ale stane, pokud se lidé u stolu rozhodnou, že budou útratu platit každý sám? Pak původní objednávka putuje do ikony předběžná účtenka (předběžná, náhledová apod.). A obsluha vystaví nové účtenky každému hostovi zvlášť.
A právě pro takové případy je tato funkce EET pokladen také určena. Pokud totiž číšník či servírka udělají hromadnou objednávku a pak útratu účtují jednotlivě, museli by původní objednávku v systému stornovat a to je příliš komplikované.
„Takzvaná kontrolní účtenka, která je ve své podstatě výpisem položek a neslouží jako daňový doklad, má dvě základní funkce: Při větších akcích, jako jsou oslavy, může zákazníkům poskytovat průběžný přehled o tom, kolik už zkonzumovali. Lépe si tak uhlídají stanovený limit. Při placení pak usnadňuje život obsluze, která díky ní jednak snadno odkontroluje veškeré objednané položky a zároveň zjistí, kdo co bude platit. V návaznosti na to pak vystaví platné účtenky se všemi náležitostmi EET,“ vysvětluje Michal Wantulok ze společnosti Dotykačka, jednoho z lídrů trhu mezi dodavateli pokladních řešení.
„Pochopitelně by se dalo vše ještě zjednodušit, kdyby obsluha měla malý tablet – tzv. mobilního číšníka –, se kterým by u každého stolu vše namarkovala a rovnou vytiskla účtenku z přenosné tiskárny,“ doplňuje Michal Wantulok.
Pod ikonu kontrolní účtenky se ale dostávají i platby, které pak obchodník nepřizná. Takový postup je nezákonný a Finanční správa ho bude sankcionovat.
Pokud hledáte spolehlivý pokladní systém, který je cenově dostupný, vyzkoušejte např. Dotykačku, která má v rámci skupiny Solitea více jak 25 000 aktivních uživatelů.
Tvořte s námi obsah tohoto portálu. Napište nám, jaké informace vám chybí. Naši odborníci se budou věnovat všem vašim dotazům.