Ujistěte se, v čem podnikáte! Předejdete zmatkům i postihům

Ujistěte se, v čem podnikáte! Předejdete zmatkům i postihům

25|01|2017

První vlna elektronické evidence tržeb má za sebou už téměř dva měsíce ostrého provozu, začátek druhé se nezadržitelně blíží. Tím termínem startu druhé etapy EET je 1. březen, ale bohužel také stále platí, že řada podnikatelů ještě nemá zcela jasno, do které vlny jejich činnost patří. Přitom je zřejmé, že jejich přihlášená činnost musí být v souladu se skutečností.

Start druhé vlny EET, která se týká maloobchodu i velkoobchodu, je doslova za dveřmi. Už za měsíc. Registrační pokladny se tak objeví v obchodech s potravinami, elektronikou i oblečením, změny se dotknou i prodeje na tržištích.

Pravdou ale také je, že množství podnikatelů má registrovanou určitou činnost, ale ve skutečnosti provozuje něco jiného. O co jde? Jeden konkrétní příklad za všechny – cukrárna prodávající zákusky a další sortiment, to je příklad druhé vlny, ale pokud jsou v prodejně místa k sezení a hosté si dají kávu a zákusek přímo v cukrárně, jde o stravovací služby a činnost spadající už do první vlny EET od prosince 2016.

Běžnou situací z praxe je, že provozovna zavedla možnost konzumace na místě až dodatečně a faktická změna se již nepromítla do všech potřebných evidencí. Neméně běžnou situací je snaha obejít některá další nařízení a povinnosti plynoucí například z živnostenského zákona, hygienických norem a dalších. Pro takovéto provozovny tedy znamená zavedení EET další možnou „hrozbu“, že jejich trik bude odhalen a adekvátně postižen.

Klíčové pro určení, v které etapě musí podnikatelé začít elektronicky evidovat tržby, je kód CZ-NACE. První vlna spuštěná loni v prosinci platila pro podnikání v oboru ubytování, stravování a pohostinství. Do první vlny ale nespadli ti podnikatelé, kteří například ve stánku nebo prodejním okénku nabízejí produkty, které si zákazník odnese s sebou. Těch se týká až třetí vlna od března 2018. Pokud ale máte provozovnu se židlemi a stoly, s toaletou, rozhodně byste měli mít EET už od 1. prosince 2016.

Pro podnikatele je proto důležité, aby si udělali opravdu důkladnou „inventuru“ náplně své činnosti, aby předešli zmatkům a neriskovali případné postihy při kontrolách.

Pokud ještě sami tápete v tom, která vlna EET se týká vašeho podnikání, můžete najít užitečné informace i v našem článku Obchodní modely ve stravování a prodeji potravin.

Společnost Dotykačka, jeden z lídrů na trhu pokladních řešení, vytvořila aplikaci, která může podnikatelům pomoci se zorientovat a kterou naleznete i na našem portále. Po zadání IČO a e-mailu pošle seznam všech činností, které má příslušné IČO na sebe registrované v obchodním či živnostenském rejstříku, a u každé uvede, kdy se tržby musí začít elektronicky evidovat. „Údaje jsou pouze informativní,“ varuje nicméně aplikace.

Zejména na základě výstupu z této aplikace a také bezplatné poradny na našem portále společnost Dotykačka již dříve v médiích upozornila na velmi časté rozpory ve faktické náplni podnikání a oficiálním záznamu CZ-NACE v evidenci podnikatelských subjektů.

Jednoznačným doporučením pro podnikatele je včasné řešení všech nejasností i instalace pokladen EET. Podcenit přípravu a nevyzkoušet si systémy předem může způsobit komplikace.

Obáváme se, že se zopakuje scénář z první vlny, kdy podnikatelé přípravu podcenili a na poslední chvíli bez rozmyslu kupovali neprověřená pokladní řešení. Je důležité zvolit systém, který vyhovuje jejich potřebám,“ upozornil Michal Wantulok ze společnosti Dotykačka.