Vybíráte pokladní systém pro EET?

Vybíráte pokladní systém pro EET?

13|07|2016

Rozdílný pokladní systém (POS) bude potřebovat restaurace s velkým obratem, jiný zase malý penzion, který za měsíc vydá pár účtenek, nebo řemeslník, který potřebuje především mobilitu. Jaká kritéria byste měli při výběru POS pro EET zohlednit a na co si dát pozor?

Jestli si lámete hlavu nad tím, jaké řešení do své provozovny pořídit, věřte, že je to stejné jako, když vybíráte jakéhokoliv jiné zboží. Buď chcete špičkový produkt, za který ale také náležitě zaplatíte, nebo je vaším cílem maximální úspora a volíte to nejlevnější, co na trhu je. Třetí možností je vybrat si zlatou střední cestu – kvalitní produkt za rozumné peníze. Všechny varianty na českém trhu najdete.

Videonávod: 5 rozhodnutí, které musíte udělat při výběru zařízení pro EET

Záleží také na tom, co od pokladního systému očekáváte. Na začátku si tedy položte tyto tři otázky:

  1. Kolik chcete do pokladního systému investovat?
  2. Kolik máte peněz na jeho provoz?
  3. Stačí vám, abyste splnili zákonné povinnosti vztahující se k e-tržbám, nebo chcete systém využít ke kontrole a řízení ve svém podniku?

Vaše odpovědi vám napoví, který z pokladních systémů vybrat. Pro jednotlivé provozy jsou na trhu tyto možnosti:

Nechci nic navíc, jen splnit zákon o EET

Pro ty, kdo chtějí pouze splnit zákonnou povinnost, jsou na trhu tzv. EET kalkulátory v podobě aplikací pro e-tržby. Zde si vystačíte s chytrým telefonem nebo tabletem (nový nebo váš vlastní), pro tisk účtenek si musíte koupit Bluetooth tiskárnu. Aplikace pro e-tržby vychází na zhruba 500 Kč za měsíc, má ale víc minusů než plusů.

VÝHODY

  • Nízké pořizovací náklady

NEVÝHODY

  • Málo stabilní technologie
  • Častý servis
  • Software má omezené funkce (neposkytují „nic navíc“)
  • Problémy s aktualizací aplikace

Pro malé a střední provozy

Zde se nabízí pokladní systém v podobě univerzálního řešení, tzv. chytrých pokladen. Využití najde u drobných podnikatelů, stánkařů, prodejců občerstvení, kaváren, bister, penzionů atd. Aktuálně jej mohou využít všichni, kteří spadají do první vlny zavedení EET.

Možností máte více, záleží na tom, jak velký máte obrat zákazníků i tržeb.

Například malý provoz s desítkami vydaných účtenek denně pohodlně vyjde s tabletem nebo chytrým telefonem s mobilní tiskárnou. Pořizovací cena je zhruba 5 000 Kč. U některých dodavatelů pokladních systémů můžete nyní vyzkoušet akci na jeden měsíce provozu zdarma.

Pro gastronomické provozy, které vyžadují vyšší odolnost použité technologie, se vyplatí univerzální systém s dotykovou pokladnou, součástí balíčku je také tiskárna. Zde cena startuje na cca 10 000 Kč. Obě tyto možnosti jsou plně připraveny na EET.

VÝHODY

  • Jednoduchý systém (intuitivní ovládání)
  • Efektivní (rychlý)
  • S praktickými funkcemi
  • Splňuje zákonnou povinnost k EET
  • Možnost vzdáleného přístupu, využijete při naskladňování zboží nebo kontrole tržby
  • Dobrá pořizovací cena

NEVÝHODY

  • Méně propracované reporty

Pro větší podniky

Například pro restaurace, hotely, supermarkety, které denně vydají stovky až tisíce účtenek. Často to jsou provozovny, kde je více pokladen. V těchto případech byste měli sáhnout po PC pokladnách, které jsou přizpůsobeny danému typu provozu a jeho specifickým potřebám. Vlastní zařízení včetně softwaru vychází zhruba od 30 000 Kč bez DPH.

VÝHODY

  • Detailní řešení
  • Vysoká stabilita systému a životnost hardwaru
  • Reagují na potřeby provozu
  • Napojení na další systémy v podniku

NEVÝHODY

  • Sofistikovanější ovládání
  • Vyšší pořizovací cena
  • Servisní náklady

Pro velkoobchodníky

V těch provozech, kde je kladen velký důraz na pohyb zboží, skladovou logistiku a organizaci práce, se vyplatí ERP systémy s pokladními moduly. ERP (Enterprise Resource Planning) jsou komplexní informační systémy, které využívají větší podniky a organizace pro všechny činnosti, jež souvisejí s výrobou, financemi, účetnictvím, dodavateli, CRM nebo řízením lidských zdrojů, např. systém Pohoda.

VÝHODY

  • Komplexnost
  • Propracované skladové hospodářství s podporou logistických funkcí a synchronizací s mobilními zařízeními
  • Vysoký počet uživatelů pracujících s jednotlivými moduly současně
  • Automatizace procesů, převádění dokladů a vyšší prostupnost dat systémem

NEVÝHODY

  • Vysoká vstupní investice

Vyhněte se nedůvěryhodným poskytovatelům

Pozor si také dávejte na výběr dodavatele. Už nyní jsou na trhu firmy, které nabízejí pokladní systémy nebo aplikaci pro EET, ale může se stát, že poskytovatel takové aplikace nebude schopen zajistit servis, technickou podporu a nemá dostatečné know-how, ale jen využívá momentální obchodní příležitosti.

Pět kroků před pořízením pokladního systému:

  1. Zmapujte si trh. Poskytovatelů začíná být čím dál víc a ne vždy mají potřebné zkušenosti.
  2. Před zavedením pamatujte, že je třeba systém instalovat a zaškolit personál. To nemusí být vždy jednoduché.
  3. Nenechávejte výběr na poslední chvíli.
  4. Neorientujte se jen podle ceny, ale zvažte, co vám může pokladní systém přinést.
  5. Nepodceňujte výběr kvalitního hardwaru. Vybírejte odolná zařízení.

Pokud hledáte spolehlivý EET pokladní systém, který je cenově dostupný, vyzkoušejte např. Dotykačku, která má v Evropě přes 12 tisíc uživatelů.