Ztrácíte se v EET? 10 základních pojmů, které vám pomůžou

Ztrácíte se v EET? 10 základních pojmů, které vám pomůžou

27|01|2020

Tápete stále v odborných termínech, které jsou často složité? Připravili jsme pro vás slovník 10 nejdůležitějších pojmů, díky kterým se už neztratíte.

Evidovaná tržba

– nebo také evidovaná platba. Pod tento pojem spadají všechny platby zákazníkem, které přijímáte v hotovosti, šekem, směnkou nebo stravenkami. Právě o evidenci těchto toků peněz jde v zákoně o e-tržbách, který začal platit 1. prosince 2016 a do dnešního dne prošel již několika novelizacemi.

Finanční správa

– realizuje projekt Elektronické evidence tržeb. Jednotlivé finanční úřady v místě vašeho podnikání například vydávají povinné identifikační údaje, které musíte mít před zaevidováním své první elektronické tržby.

Pokladní systém

– je software, který používáte v počítači, tabletu nebo chytrém telefonu. Pomáhá vám správně evidovat peníze přijaté ve vaší provozovně. Pokladní systém s příchodem EET musíte mít. Na trhu jsou různé pokladní systémy, některé můžete na 3 měsíce vyzkoušet zdarma a zjistit, jestli se hodí pro váš typ podnikání.

Autentizační údaje

– jedná se o přihlašovací údaje, o které si musíte zažádat na finančním úřadu, a to buď přes datovou schránku, nebo osobně. Po zažádání obdržíte uživatelské jméno a heslo a budete se moci přihlásit na portál Finanční správy.

Certifikát

– slouží ke ztotožnění evidované tržby s vámi coby poplatníkem, případně vaší provozovnou nebo konkrétním pokladním zařízením. Certifikát si budete moci spravovat poté, co se poprvé přihlásíte pod svými autentizačními údaji na portál Finanční správy.

Platforma Android

– je populární softwarová platforma nejen na mobilních telefonech, ale poslední dobou je mezi podnikateli oblíbená i na pokladních systémech. Hlavní výhodou Androidu je jednoduché ovládání, široké využití a příznivá cena.

Fiskální identifikační kód (FIK)

– jedná se o identifikační údaj, který vytvoří systém Finanční správy. Slouží jako potvrzení pro zaevidování tržby. Obdržíte jej do 2 vteřin po odeslání o přijaté platbě a objeví se i na účtence, kterou dáte zákazníkovi.

Podpisový kód poplatníka (PKP) 

– prokazuje jednoznačnou vazbu mezi vámi a vydanou účtenkou. Je vytvořen elektronickým podpisem za použití privátního klíče a několika dalších údajů, jako je DIČ, identifikace provozovny, pokladní místo, pořadové číslo účtenky, datum a čas přijetí platby a celková částka tržby.

Bezpečnostní kód poplatníka (BKP) 

– bezpečnostní kód poplatníka je generovaný vaším pokladním zařízením a identifikuje příslušnou tržbu poplatníka. V datové zprávě je vždy obsažen a je součástí údajů na účtence.

Zvláštní "offline" režim

– jestliže splňujete podmínky zákona, můžete zažádat o výjimku tzv. zvláštního režimu. O takovéto povolení však musíte zažádat na příslušném finančním úřadu. Tržby se v tomto režimu evidují na speciální účtenky a blok účtenek. Informace o zaevidovaných tržbách se pak předávají Finanční správě kvartálně na speciálním tiskopisu.

Pokud hledáte spolehlivý EET pokladní systém, který je cenově dostupný, vyzkoušejte např. Dotykačku, která má v rámci skupiny Solitea více jak 25 000 aktivních uživatelů.

Nenašli jste odpověď na váš problém?

Tvořte s námi obsah tohoto portálu. Napište nám, jaké informace vám chybí. Naši odborníci se budou věnovat všem vašim dotazům.

 
Váš dotaz:
Váš e-mail*:
Pro účely zodpovězení Vašeho dotazu zpracováváme osobní údaje

* položku je nutno vyplnit